WELCOME TO NEDDY'S BLOG....WELCOME TO NEDDY'S BLOG....WELCOME TO NEDDY'S BLOG.... WELCOME TO NEDDY'S BLOGt

Friday, September 5, 2008

RAMADHAN : Sebuah Nostalgia Lampau...

@ Tok Nik's House - Tanah Merah
Hari Raya - 1995
with emi and along aina..
**aku pun tak pasti apa yg di kepala ku tu, yg pasti Arwah Tok Nik ckp, benda tu digunakan sebagai pengganti payung ketika hujan... Benda ni digunakan oleh org zaman2 dulu sebelum adanya payung....Siapa tahu apa benda tu??

Aku tgk di blog2 lain sedang rancak bercerita tentang memori berpuasa ketika kecil...kali ini aku sengaja memilih title RAMADHAN: Sebuah Nostalgia Lampau... Kerana bagi aku, terlalu byk nostalgia ketika berpuasa dan berhari raya ketika kecil yang tak mampu aku buang dari ingatan ku...walau pun hanya samar2, tapi tiap kali ramadhan tiba pasti ingtan ku terarah pada masa lampau bersama keluarga tersayang....

Aku terlalu rindukan azan subuh di kampung...rindukan bunyi jam loceng mama...rindukan suara mama dan papa kejut kan aku, adik, anggerek dan kakak bangun sahur...rindukan suasana sahur... rindu kan kuih yg mama buat.. rindu kan suasana mlm selepas terawih..rindukan kwn2 sepermainan..rindukan suasana berbuka bersama keluarga...rindukan percikan bunga api di kg...rindukan bunyi mesin jahit mama...rindukan tangan mama yg rajin ikatkan rambut ku...rindu...aku rindukan semua tu...

Tiap kali bersahur, mama akan sentiasa pastikan, adanya lauk kegemaran kami untuk membuka selera kami ketika menjamah sahur... Rasanya, aku dan anggerek lah org yang paling tak berselera ketika b'sahur... Paling aku ingat, bila mama kejut kan aku, aku antara yang senang bangkit dari tidur.. Memang lah, kalau ikut kan hati, aku tak nak bangun sahur...Tapi, bila teringat kan mama susah payah bangun pukul 4.30pg untuk siapkan sahur untuk kami, aku kuat kan juga diri ini untuk terus bangkit dari tidur... Bila ke dapur, semua lauk dan nasi sudah siap terhidang... Suasana sunyi dapat dirasakan, hanya kokokan ayam kedengaran...Paling kelakar, aku dan adik, lepas basuh muka, kami akan tidur di tepi hidangan makanan, sambil tunggu papa dan yang lain2 siap basuh muka....Ermm rindu nya kenangan tu... Lepas makan, papa akan ke ruang tamu, minum coffee yg mama buat, sambil hisap rokok...bau rokok papa sampai ke dapur..(skrg papa dh berhenti hisap rokok).. Aku, kakak, Ya and adik akan tolong mama kemas dan basuh pinggan.....Sebenarnya, aku betul2 memaksa diri untuk bangun sahur ketika kecil...rasa tak berbaloi bangun pagi2 dan hanya makan dua mulut nasi...tp kerana aku tahu papa tak suka kalau aku tak bangun sahur jadi, aku bangun jg...aku tahu papa bimbang, kalau2 aku lapar disekolah nanti.... Lepas kemaskan makanan, mama dan papa ke surau, kami adik beradik bersiap ke sekolah... Aku msih ingat suasana ketika tunggu bas sekolah...langit masih gelap, tp kami sudah bersedia di depan rumah sambil tunggu mama dan papa pulang dari surau....Bahagianya masa tu..

Di sekolah, suasana agak aman, tiada lagi suasana bising seperti bulan2 yg lain..semua mahu jg adab dan sopan di bulan mulia ini....pelajar perempuan yg jarang pakai baju kurung, akan pakai baju kurung sebulan dibulan ramadan...:) indah kan ketika dulu....bila tiba minggu kedua berpuasa, aku lah antara yg paling sibuk m'beli kad raya..sejak kecil aku mmg suke berikan kad raya kepada kawan2... Bila igt balik kelakar pulak bentuk2 kad raya dulu2...macam2 jenis ada... Setiap kad raya yg diberi dan diterima wajib ada pantun..tak kira la pantun berapa kerat. Ini antara contoh pantun yg masih aku igt hingga sekarang..." pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas" "Pecah kaca, pecah tong, sudah baca harap gantung" "Sharifah Aini, Refeah Buang, Surat ku ini jgn dibuang"...tersenyum sendiri aku, bila terkenangkan zaman kanak2 ku...manisnya saat itu kan...Ada lagi tak pantun2 lain yg kalian igt?

Balik dari sekolah, mandi dan terus tido..kalau malam nya aku pergi terawih, mama akan pastikan aku, adik, anggerek n kakak siap kan kerja rumah yg ada pada sebelah petang.. Di hari2 puasa, papa akan pulang dari kerja lebih awal... Lepas solat asar, papa akan ke gerai b'dekatan rumah kami, untuk beli kuih muih.. Cendol adalah juadah wajib buat papa..hari2 papa akan pasti kan ada cendol untuk dinikmati....aku sememangnya sejak kecil tidak gemarkan cendol sampai la sekarang....Masa kecil dulu aku rajin juga tolong mama buat kuih buah melaka dan kuih mandi puteri..tau tak kuih ni?? walau pun aku kurang gemar kuih muih ni, tp bila sesekali makan, berselera jugak...di bulan puasa, antara menu yg tak pernah mama lupakan adalah ayam dan ikan percik, nasi kerabu, ayam masak merah, ikan pari bakar cicah air asam, nasi ayam...ermmm yum yum...byk lagi...mama mmg suka dan pandai masak sbb tu papa sayang...hehe.. Kak rose, a. din n along ( fifi tak de lagi zaman ni) akan pulang ke rumah bila hujung minggu..seronok dapat berbuka bersama-sama... Adik adalah org yang ditugas kan untuk belikan ais.. Kesian adik, tp mcm sudah menjadi kewajipan untuk dia belikan ais setiap petang...

Untuk persiapan baju raya, mama akan jahit baju kurung untuk kami, mengikut fesyen yang mama suka. Yang pastinya, aku dan anggerek seperti wajib tiap tahun mendapat baju raya yang sama. Sama warna dan sama fesyen..mungkin keluarga kami suka bila tgk kami nampak sebaya. Lagi pun umur kami hanya beza setahun 8 bulan... Sekarang pun, sudah menjadi kebiasaan pd kami untuk memiliki pakaian yang sama atau hampir sama tiap kali kami shopping... Bukan kerana ada perasaan dengki, tapi kerana kami suka memiliki pakaian yang sama.. Kami akan shopping bersama, untuk pastikan kami memiliki kain yg sama, jika salah seorg sudah beli kain atau baju, yg lagi sorg akan temankan pergi shopping, untuk pastikan kami dapat pakaian yg sama atau hampir sama... Malah, tiap kali kami tempah pakaian, kekadang, kami akan pasti kan fesyen pakaian yg bakal di jahit adalah sama. Disini, kami ada tukang jahit tetap, dan dia dah tahu kehendak kami. Kami mempunyai personaliti dan perangai yg agak jauh berbeza.. tp kami serasi sebagai kakak adik dan shbt.. Malah sekarang ramai kwn dia menjadi kwn ku juga..:) thanx sis..Tak dapat aku nafikan kami mmg rapat sejak kecil..Malah family kami gelarkan kami 'twin' dlm family... Sebab itu la, bila mama jahitkan baju untuk kami, mama akan pastikan kami fesyen pakaian kami adlh sama. Sebenarnya mama memang pandai m'jahit macam2 jenis fesyen pakaian...aku mmg bangga la dengan mama..aku rasa, sampai bila pun aku mmg tak mampu nak buat semua tu...:)

Seminggu sebelum menjelang lebaran, kakak2 ku di rantauan mula balik ke kampung..aku, anggerek, kakak n adik la org yg paling gumbira masa tu...rumah, kami kemaskan awal2 untuk menyambut kepulangan kakak2, anak2 sedara, dan abg2 ipar tersayang. Tiap kali raya, kakak2 tak pernah lupa untuk beli kan kami pakaian baru..seronok sangat, bila kakak2 hulurkan baju baru..tak sabar untuk bergaya dipagi raya... dan yang pasti seakan WAJIB untuk kakak2 ku belikan fesyen baju yg sama atau hampir sama buat aku dan anggerek..Kadang2 bila teringatkan semua tu, buat aku tersenyum sendiri. Aku pun tak berapa pasti sejak umur aku berapa tahun, kakak2 ku mula 'jadikan' kami 'twin'. Cuma apa yg aku igt, sejak aku blm sekolah lagi, kebanyakan pakaian ku sama dgn anggerek. Sampai sekarang pun, jika kakak2 ku beli kan sesuatu atau pakaian untuk kami, mereka akan pastikan ada fesyen yg sama untuk kami. Walaupun saiz kami sudah berbeza ( aku lg tinggi dari anggerek) tapi semua tu bukan satu masalah untuk kami...Ermm kakak2 kami tak lupa untuk belikan kuih raya untuk kami dan tetamu.. Mama pula, 'wajib' untuk buat kek ambun untuk kami sekeluarga dan tetamu. Sekarang tugas tu seakan beralih kepada kak rose.. Kak rose pula yg rajin buat kek ambun tu. Paling kami nanti kan dimalam2 menjelang lebaran adalah main bunga api ( kami dilarang sama sekali main mercun) Bunyi mercun seakan pesta kedengaran diseluruh kampung.. Seakan pesta dibuatnya... Malam penuh warna warni, kerana hampir setiap rumah akan memasang lampu kelip2..Sepanjang lorong2 akan ada pelita yg menerangi jln2 dan rumah..Pengumuman raya, saat2 yg dinanti2 kan..biasanya saat itu , semua ahli keluarga sudah tiba dikg..

Sekarang, bila tinggal sendiri tanpa mama dan papa, sahur ku hanyalah air kosong..hanya syarat bangun sahur....Tapi kekadang, aku langsung tak bangun sahur... Tiada lagi hidangan istimewa dari mama.. tiada lagi kedengaran kokokan ayam... Semua telah berubah...Sekarang bersiap ke Ofis..petang, sebelum pulang ke rumah, beli juadah mana yang sempat untuk berbuka..Tidak pun, aku dan anggerek makan dikedai...Tiada lagi aroma ayam percik mama dipetang ramadhan...Hari2 ku semakin sibuk, hingga kan tidak kisah juadah apa yg bakal masuk utk kenyang kan perut yang seharian kosong...Kekadang, sengaja aku sibuk kan diri, supaya aku tak terlarut dengan kenangan2 yg hadir yang pasti akan buat hati aku sayu...

Tapi sebenarnya masih ada manisnya bulan ramadhan ku skrg, bila berbuka bersama teman2 tersayang... Bukan senang untuk kami berjumpa dan makan2 bersama, pada hari2 biasa, kerana masing2 sudah ada komitment sendiri dan sibuk dgn urusan sendiri...Tp di bulan mulia ini, kami cuba jg untuk luangkan masa untuk berbuka bersama2...Yang pasti juga ramadhan ku kali ini, di sambut bersama insan tersayang...Lain rasanya kali pertama ke pasar ramadhan bersama dia dan berbuka bersama...Namun hati ni rasa bahagia tiap kali tiba ramadhan..ini lah nikmat ramadhan, yang tak ada pada bulan2 yang lain...Ramadhan terlalu istimewa..

Pada hujung bulan lepas aku n anggerek sempat pulang bercuti dikampung, untuk menyambut hari merdeka dan hari pertama puasa bersama mama dan papa, kak rose, kak La dan adik...Walaupun, tak sempat berbuka bersama dengan kak Rose dan kak La, tp kemeriahan sambutan puasa tetap kami rasai. Rasanya, sudah berapa tahun kami tak menyambut hari pertama puasa bersama-sama....Aku terlalu rindukan saat2 dulu, papa la org yang rajin memberi kata2 semangat, untuk kami sempurnakan hari2 puasa kami...RAMADHAN sememangnya sebuah nostalgia lampau yg tak mungkin dilupakan...


7 comments:

Roshanilawatey said...

tudung atas kepala tu, nama samir... kuih puteri mandi lah... bukannya mandi puteri he.. he.. he selamat berbuka puasa.

NedDy said...

hehehe...adoiii...ermm selamat berbuka...:D

Anggerek said...

cool sis

NedDy said...

:)

CUteY^ANgEL said...

tak mention pun nama kte dlm post ni.. :( nama emi ngn along ade... tak aciiiii

Anggerek said...

adik ke"jelous"an

afdsmkad said...

ahax..jangan jeles2 ye cik ct..
huhuhu..
sebak plak bace kisah2 lame...
windu...
nk p story cite sal pose n raye kat my blog plak..tpi x tau bile de kesempatannyer..
niway..selamat berpose my makcik:D

WHO VIEW ME.....

get this widget here